KWH Logisticsin tukena eettisen toimintakulttuurin kehittämisessä
Code of Conduct Companylla on ollut ilo tehdä yhteistyötä KWH Logisticsin kanssa jo useamman vuoden ajan eettisen toimintakulttuurin kehittämisen parissa. KWH Groupin Code of Conduct (Liiketoimintaperiaatteet) luo perustan eettisesti kestävälle päätöksenteolle ja arjen toiminnalle – sille, miten yhtiö toimii työyhteisönä sekä osana laajempaa yhteistyötä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa.
Yhteistyömme keskiössä on ollut tuoda eettiset periaatteet paperilta käytännön toimintaan ja osallistaa johtoa ja henkilöstöä aidosti pohtimaan, missä arjen tilanteissa eettistä pohdintaa tarvitaan. Yhteistyömme on koostunut seuraavista askeleista:
- Säännöllisesti toistuneet työpajat johdolle, esihenkilölle ja myynnin parissa toimiville, jossa eettistä päätöksentekoa pohditaan käytännön tasolla konkreettisten esimerkkitilanteiden (ethical dilemmas) kautta.
- Koko henkilöstölle suunnattu kysely, jonka avulla kartoitettiin, miten Code of Conduct, eettisyys ja yhdenvertaisuus toteutuvat arjessa.
- Koko henkilöstön kouluttaminen etäluentojen muodossa, jonka tallenteita hyödynnetään myös uusien henkilöiden perehdytyksessä.
Näiden jatkuvien toimien avulla varmistetaan, että Code of Conduct pysyy mielessä päivittäisessä toiminnassa. Samalla lisätään esihenkilöiden valmiuksia vahvistaa toimintakulttuuria nostamalla eettisiä kysymyksiä herkemmällä kynnyksellä osaksi jatkuvaa työyhteisön vuoropuhelua.
”Meille KWH Logisticsilla on hyvin tärkeää arvojen mukainen eettisesti kestävä arki. Eettisyys ei kuitenkaan ole itseisarvo vaan arvon toimintaan ja arkeen tuo se, että ihmiset ovat tietoisia ja osaavat toimia eettisten periaatteiden mukaisesti. Siksi panostamme osaamisen kehittämiseen, viestintään ja keräämme kyselyiden avulla tietoa, joilla henkilöstön ääni tulee kuuluviin ja me pystymme näin yhdessä kehittämään toimintaamme.”
– Mona Andersson-Kuorikoski, HR ja sisäisen viestinnän johtaja, KWH Logistics