Arvotyöskentelyn uusi ulottuvuus

Arvotyöskentelyn uusi ulottuvuus

Koin kaksi viime vuoden suurinta ammatillista ahaa-hetkeä kuunnellessani Philip Winterburnia sekä Michaela Ahlbergia. Molemmista saa ammennettua uutta näkökulmaa arvotyöskentelyyn.

Negaation kautta

Philip Winterburn kertoi heidän arvoistaan Convercentillä, joista yksi oli epämukavuus (inconvenience). Arvo herätti mielenkiintoni kahdesta syystä. Ensimmäiseksi, arvo toimii niin kuin arvon tulisikin: siihen voi nojata, kun täytyy käydä epämiellyttäviä keskusteluja tai tehdä epämiellyttäviä päätöksiä. Asia itsessään ei muutu mukavammaksi, mutta kaikki tietävät, että niin kuuluu tehdä. Toiseksi en ole koskaan kuullut arvosta, joka olisi lähtökohtaisesti negatiivinen.

Epämukavuus arvona on mielestäni kaiken kaikkiaan nerokas ja avaa arvotyöskentelyyn kokonaan uuden ulottuvuuden. Arvojen tarkoitus on ohjata toimintaa ja auttaa erityisesti hankalien päätösten kohdalla. Hankalassa tilanteessa positiivisuutta ja yhteishenkeä ammentava arvo ei välttämättä auta, vaikka se olisi hyvin määritelty.

Visuaalisuuden ansa

Michaela Ahlberg sanoi, että eettisyys on aina valinta. Lauseessa ei ole mitään uutta, mutta sen hienous piileekin sen yksinkertaisuudessa: ei mitään lisättävää, poistettavaa tai selitettävää.

Jokainen arvotyöskentelyyn osallistunut varmasti allekirjoittaa sen, että arvot ovat valintoja. Eettisten valintojen tapaan arvojen valinta ei aina ole helppoa eikä niiden pääasiallinen tarkoitus ole hyvälle kuulostaminen, vaikka molempia leimaa usein se, miltä ne näyttävät nettisivuilla ja miltä ne saavat yrityksen kuulostamaan. Geneeristen adjektiivien sijaan olisi upeaa nähdä rohkeita ja ehkä negatiivisiakin sanoja arvoissa. Negatiivisen sanan valitseminen varmistaa myös sen, että sitä on varmasti mietitty ja se on määritelty asianmukaisesti. Uskon, että tällaiset yritykset erottuisivat edukseen työntekijöille, asiakkaille, sekä työnhakijoille.

Kirjoittaja on Code of Conduct Companyn GRC-asiantuntija, joka löytää nerokkuutta yksinkertaisesta ja innostuu erityisesti muiden tuottamista älykkäistä sanoista.

Ota yhteyttä

Code of Conduct Company.

Postiosoite: Tiilimäki 24 A 1,
00330 Helsinki, Finland

Käyntiosoite: Bulevardi 21 (sopimuksen mukaan)

info@codeofconduct.fi
tel. +358 50 486 9821

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia