Epäterve johtamiskulttuuri on varmin tie skandaaliin

Epäterve johtamiskulttuuri on varmin tie skandaaliin

Luemme päivittäin lehdistä organisaatioista, joissa tapahtuu väärinkäytöksiä ja muita epäasiallisuuksia. Väärinkäytöksen seuraamukset on helppo langettaa henkilöille, joiden voidaan osoittaa osallistuneen väärinkäytöksiin. Mutta missä menee johdon vastuu epäterveen toimintakulttuurin luomisessa?

Skandaalien taustalta löytyy usein kyseenalainen johtamiskulttuuri

Jokaisella pörssiyrityksellä on toinen toistaan upeammin määritellyt arvot ja eettiset periaatteet, Code of Conductit. Väärinkäytösskandaaleihin päättyneiden yritysten (mm. Wells Fargo, Volkswagen, Enron) tarinoista olemme järjestäen oppineet, että kun esimiehen ja johdon antama viesti näyttää eri suuntaan kun paperille kirjatut arvot ja säännöt, menettävät jälkimmäiset merkityksensä.

Wells Fargo – johtamiskulttuurin painajainen

Yksi suosikkiesimerkki, jota käytän luennoillani on Wells Fargo. Yhdysvaltalainen pankki, jossa muutama vuosi sitten 5300 työntekijää irtisanottiin väärinkäytösten seurauksena. Kovien myyntitavoitepaineiden alla työntekijät ajautuivat luomaan asiakkaille pankkitilejä asiakkaiden siitä tietämättä. Muutamassa vuodessa luotiin yhteensä 3,5 miljardia feikkitiliä. Paine saavuttaa epärealistiset myyntitavoitteet ja johtamiskulttuuri, joka keskittyi agreessiiviseen tavoitteiden toteutumisen seurantaan ajoivat työntekijät väärinkäytöksiin. Surullista tapahtumissa oli erityisesti johdon vastuunkanto tapahtumista niiden tultua päivänvaloon. 5300 työntekijää irtisanottiin, mutta johto ei itse ottanut vastuuta epäeettisen kulttuurin luomisesta, vaan kääri kurssinoususta saadut voitot taskuihinsa. Myöhemmin toimitusjohtaja erosi kohun saattelemana, saaden erityisesti kritiikkiä siitä, että oli yksinomaan syyttänyt rivityöntekijöitä väärinkäytöksistä. Pankki on myös myöntänyt irtisanoneensa ns. pilliinpuhaltajia, jotka olivat olivat yrittäneet nostaa esiin väärinkäytöksiä.

Mitä voimme oppia?

Miten voisimme ennalta ehkäistä huonosta johtamisesta aiheutuvia skandaaleja? Ainoa oikea vastaus tähän on: johtamalla paremmin. Varmistamalla, että me itse johtajina toimimme vastuullisesti ja edistämme oikein toimimisen kulttuuria. Meidän tulee varmistaa, että meidän käytännön tekomme ja tekemättä jättämisemme vastaavat organisaatiomme arvoja ja eettisiä periaatteita. Kliseisten arvojen ja kirjallisten sääntöjen lisäksi tarvitsemme aitoa esimerkillä johtamista – joka päivä.

Miten minä johdan?

Jokaisen johtajan tulisi uskaltaa kysyä säännöllisesti itseltään: minkälaisen esimerkin minä annan organisaatiolleni päivittäisellä toiminnallani? Miten johtamiskäytäntöni näyttäytyvät johdettavilleni? Miten minä kohtelen johdettaviani ja miten he johtamiseni kokevat? Mitkä ovat minun kirjoittamiani ja kirjoittamattomia sääntöjä kun johdan organisaatiotani? Minkälaisen viestin annan tiimilleni tekemieni päätösten ja päättämättä jättämisten kautta? Miten asetan tavoitteita, ja minkälaiseen toimintaan ne saattavat ihmisiä ohjata? Miten minä otan vastuuta toimintani seurauksista? Jokaikinen johtaja vaikuttaa omalla toiminnallaan työ- ja yrityskulttuurin muodostumiseen. Ihan joka ikinen päivä. Se on suuri vastuu, joka johtajan tulee kantaa.

Senaattori Elizabeth Warren grillaa Wells Fargon toimitusjohtajaa John Stumpfia Banking Committee kuulemisessa vuonna 2016. Warren aloittaa viittaamalla Wells Fargon ”Vision and Values” -kirjaseen, jossa lukee “If you want to find out how strong a company’s ethics are, don’t listen to what people say. Watch what they do.”

Heräsikö kiinnostuksesi? Lue lisää verkkokursseistamme aiheeseen liittyen.

Ota yhteyttä

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia

Code of Conduct Company.

Postiosoite: Tiilimäki 24 A 1,
00330 Helsinki, Finland

info@codeofconduct.fi
tel. +358 50 486 9821