Helsingin Sataman Reilun Pelin periaatteet luotiin yhdessä koko henkilöstön voimin

Toimimme viime vuonna Helsingin Sataman kumppanina laajassa sosiaalisen vastuullisuuden projektissa, jonka tuloksena syntyivät Reilun Pelin periaatteet, -verkkokoulutus sekä -käsikirja. Periaatteet luotiin osana yhteistyötä koko Helsingin Sataman henkilöstön voimin. Helsingin Satama on Euroopan vilkkain matkustajasatama ja koko Suomen ulkomaankaupan pääsatama.

Helsingin Satamassa vastuullisuus otetaan huomioon niin taloudellisesta, sosiaalisesta kuin ympäristönkin näkökulmasta. Pääsimme haastattelemaan Helsingin Sataman henkilöstöjohtajaa Katja Riikolaa yhteistyömme ja Helsingin Sataman vastuullisuusnäkemysten tiimoilta. Mitä vastuullisuus tarkoittaa Helsingin Satamassa käytännössä – erityisesti sosiaalisesta näkökulmasta?

”Sosiaalinen vastuullisuus on meillä jaettu siten, että huomioimme sekä oman työyhteisömme että meitä ympäröivän yhteiskunnan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että haluamme olla hyviä naapureita satamaa ympäröivälle yhteisölle ja työnantajana otamme vastuullisuusnäkökulman huomioon esimerkiksi rekrytoinneissa, yhteistyökumppaneiden kanssa työskentelyssä ja oikeastaan ihan kaikessa mitä teemme.”

Helsingin Satama lähti viime vuonna luomaan yhdessä Code of Conduct Companyn kanssa eettisiä toimintaperiaatteitaan koko henkilöstön voimin. Taustalla oli halu tuoda vastuullisuusnäkökulmaa voimakkaammin myös työyhteisöön. Yhteistyön tuloksena oli Helsingin Sataman Reilun Pelin periaatteet, jotka kuvastavat työyhteisön yhteisiä pelisääntöjä ja toimivat osana Helsingin Sataman sosiaalisen vastuullisuuden toimintoja. Periaatteita jalkautettiin työyhteisöön käsikirjan ja koko henkilöstölle suunnatun verkkokoulutuksen avulla. Käsikirja ja verkkokoulutus toteutettiin osana yhteistyöprojektia.

”Oma henkilöstömme lähti työpajatyöskentelyn kautta rakentamaan kokonaisuutta, jossa pohdimme, mitkä ovat meidän toimintamme vastuullisuuden kannalta keskeisiä asioita, ja mitä tämä tarkoittaa käytännössä arjessamme.”

Koko henkilöstön yhteinen projekti

Kun eettiset periaatteet oli yhteistuumin kirkastettu Reilun Pelin periaatteiksi, Helsingin Satamalla haluttiin todella panostaa periaatteiden jalkauttamiseen. Lanseerauksen yhteydessä kaikille työntekijöille lähetettiin kotiovelle fyysinen Reilu Peli -käsikirja karkkiyllätyksen saattelemana. Tämän jälkeen koko henkilöstö kävi läpi Reilu Peli -verkkokoulutuksen, jonka suoritettuaan työntekijät saivat itselleen Reilu Peli -hupparit, jotka muistuttavat kaikkia yhteisistä toimintatavoista. Verkkokoulutus on aivan ensimmäisiä asioita, mitä myös uudet työntekijät taloon tullessaan tekevät. Periaatteiden lanseeraus huipentui yhteisessä Reilu Peli -ulkoilupäivässä.

”Juhlistimme luomiamme pelisääntöjä tänä keväänä Reilu Peli -ulkoilupäivässä koko työyhteisön voimin. Päivää varten rakensimme periaatteiden ympärille toiminnallisen kokonaisuuden, johon kuului erilaisia rasteja, joissa tiimit kokoontuivat hieman kilpailullisissakin merkeissä. Päivän päätteeksi kilistimme vielä koko porukalla.”

Yhteistyö Code of Conduct Companyn kanssa koettiin erinomaisena ja vuoropuhelu sujuvana. Erityisesti kiitosta sai osallistava työskentelytyyli, jossa koko henkilöstö pääsi osallistumaan projektiin.

”Saimme paljon hyvää näkemystä siihen, miten periaatteita kannattaa lähteä rakentamaan ja viestimään eteenpäin. Pidimme yhteistyössä erityisesti siitä, että koko porukkaa osallistettiin projektiin. Tämä kokonaisuus ei ollut mikään johdon salainen projekti, vaan aidosti yhdessä henkilöstön kanssa rakennettu. Kun pelisääntöjä ei olla saneltu ylhäältä päin, vaan ne on yhdessä määritelty, voimme myös olettaa kaikkien sitoutuvan niihin.”

Kaipaatko tukea eettisten periaatteiden määrittelyyn tai jalkauttamiseen? Autamme mielellämme!

Ota yhteyttä

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia

Code of Conduct Company.

Postiosoite: Tiilimäki 24 A 1,
00330 Helsinki, Finland

info@codeofconduct.fi
tel. +358 50 486 9821